Πρόγραμμα

Η “Βαλίτσα” είναι ένα εισαγωγικό υβριδικό σεμινάριο κινηματογράφου που βασίζεται σε πολυετή σκηνοθετική εμπειρία, σε δια ζώσης εργαστήρια και σε ολοκληρωμένα κείμενα μεθοδολογίας (Πρόγραμμα Σπουδών για την Οπτικοακουστική Παιδεία, 2012). Το σεμινάριο μπορεί να υλοποιηθεί ανά κεφάλαιο εντός ενός έτους, σύμφωνα με τους χρόνους κάθε χρήστη.

Τα κεφάλαια

ΠΑΡΑΤΗΡΩ: ΚΑΔΡΑ ΚΑΙ ΠΛΑΝΑ

Στο πρώτο κεφάλαιο θέτουμε τις βάσεις της κινηματογραφικής γλώσσας. Θα εξοικειωθείτε με τους βασικούς όρους “κάδρο” και “πλάνο”, καθώς και τα είδη τους, όπως αυτά συνήθως κατηγοριοποιούνται στον κινηματογράφο και τη φωτογραφία. Επίσης, θα μάθετε να αναγνωρίζετε τις διαφορές ανάμεσα στις κινήσεις της κάμερας. Στη συνέχεια, θα εξασκηθείτε πάνω στο καδράρισμα και την κινηματογράφηση.

ΑΦΗΓΟΎΜΑΙ: ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΦΩΤΟΚΟΜΙΚ

Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην “ιστορία με υπόθεση και χαρακτήρες”. Αφού γνωρίσετε το πώς χτίζεται η αφήγηση στη μυθοπλασία, θα εξοικειωθείτε με δύο εργαλεία που μπορούν να αποτυπώσουν οπτικά την πλοκή μιας ιστορίας: το storyboard και το φωτοκόμικ. Στη συνέχεια, θα επεξεργαστείτε ένα έτοιμο υλικό στο οποίο θα δώσετε μορφή σύμφωνα με τις δικές σας προτιμήσεις! Τέλος, θα εξασκηθείτε στη δημιουργία μιας σύντομης αφήγησης υπό τη μορφή φωτοϊστορίας.

ΑΦΗΓΟΥΜΑΙ: ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Το τρίτο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στο ντοκιμαντέρ και τις μορφές αφήγησής του. Αφού εξοικειωθείτε με τα είδη του ντοκιμαντέρ, θα απαντήσετε σε σύντομα ερωτήματα και θα πραγματοποιήσετε μικρές ασκήσεις παρατήρησης και καταγραφής στοιχείων του περιβάλλοντός σας. Στόχος του κεφαλαίου είναι να φτιάξετε ένα δικό σας σύντομο φωτο-ντοκιμαντέρ για ένα θέμα, ένα πρόσωπο ή έναν χώρο που σας ενδιαφέρει!

ΕΠΙΛΕΓΩ: ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΛΑΖ ΚΑΙ ΜΟΝΤΑΖ

Το τέταρτο και πιο εκτενές κεφάλαιο αναπτύσσει την έννοια του μοντάζ. Θα φτιάξετε το δικό σας ψηφιακό κολάζ, μια εικαστική σύνθεση που μοιάζει με πρώιμη μορφή μοντάζ. Στη συνέχεια, θα δείτε πώς η επιλογή αλλά και η σειρά των πλάνων καθορίζουν την ιστορία που θέλουμε να αφηγηθούμε. Κάνοντας μικρές ασκήσεις, θα κατανοήσετε πώς ένα πλάνο επιδρά στο ρυθμό μίας ταινίας, και στο πώς κατανοεί ο θεατής την ιστορία, το χώρο και την κίνηση των προσώπων.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΩ ΚΑΙ ΚΙΝΩ: ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ

Στο πέμπτο κεφάλαιο θα εξετάσουμε την κίνηση και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αποδοθεί μέσω του stop-motion animation. Αρχικά, θα εξοικειωθείτε με την έννοια του “μετεικάσματος” που είναι κλειδί στο να κατανοήσει κανείς τη λειτουργία της όρασης αλλά και του κινηματογράφου. Έπειτα, πραγματοποιώντας πειράματα πάνω στην κίνηση και την κινηματογράφηση, θα δείτε από κοντά πώς ένα γραφιστικό στοιχείο ή ένα αντικείμενο μπορεί να “εμψυχωθεί”, να μοιάζει δηλαδή σαν να κινείται.

ΑΚΟΥΩ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΤΩ: ΗΧΟΣ

Στο έκτο κεφάλαιο θα προσεγγίσουμε τον ήχο, ένα σημαντικό στοιχείο της οπτικοακουστικής παραγωγής που συχνά όμως θεωρείται δευτερεύον. Μπορούμε να αφηγηθούμε μια μικρή ιστορία μόνο με ήχους; Πώς αλλάζει ή εμπλουτίζεται μία σκηνή ανάλογα με την ηχητική της επένδυση; Στο κεφάλαιο αυτό θα εξετάσετε τις αφηγηματικές δυνατότητες του ήχου και τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρει νοήματα. Μέσα από πρακτικές ασκήσεις και εφαρμογές θα διαπιστώσετε πώς οι ήχοι μπορούν να δημιουργήσουν εικόνες, προσδοκίες και συναισθήματα.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Η πλατφόρμα είναι διαδραστική, προσφέρει εισαγωγικά και επεξηγηματικά κείμενα, βίντεο-μαθήματα, μικρές ασκήσεις και εργασίες καθώς και επιλεγμένους συνδέσμους από το διαδίκτυο. Ως χρήστες, μπορείτε να θέτετε ερωτήματα και να λαμβάνετε εξατομικευμένες απαντήσεις από επαγγελματίες του χώρου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Επίσης, θα έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε τα ζωντανά θεματικά μαθήματα (masterclass) ωριαίας διάρκειας.

Στον Καρπό, μας ενδιαφέρει μια ευρύτερη παιδαγωγική προσέγγιση όπου τα μέσα (media) έχουν κεντρικό ρόλο. Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε ένα ευρύ κοινό που ενδιαφέρεται να εκφραστεί με εικόνες και ήχους. Βήμα-βήμα, δίνουμε την ευκαιρία σε νέους και μεγαλύτερους να καλλιεργήσουν μεθοδικά τη φωτογραφική τους ματιά, την αίσθηση της σύνθεσης και να πειραματιστούν με τα οπτικοακουστικά μέσα. Ολοκληρώνοντας όλα τα κεφάλαια λαμβάνετε Βεβαίωση Συμμετοχής. Το πρόγραμμα της πλατφόρμας θα αξιολογείται ανά διαστήματα για να εμπλουτίζεται και να μελετάται η συνέχισή της.

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ

Μετά την επιτυχημένη δια ζώσης εφαρμογή του προγράμματος, μετατρέψαμε τα εκπαιδευτικά μας εργαλεία στη λογική του Διαδικτυακού σεμιναρίου (MOOC: Massive Online Course). Νέοι και ενήλικες που θέλουν να εισαχθούν στον κινηματογράφο, σινεφίλ που θέλουν να περάσουν στην πράξη, αλλά και εκπαιδευτικοί και εκπαιδευτές της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Βαλίτσα είτε για τους ίδιους είτε για τις αντίστοιχες ομάδες τους.

Ειδικότερα, για όσους/όσες θέλουν να εκφραστούν μαθαίνοντας τις βασικές αρχές της οπτικοακουστικής παραγωγής, το σεμινάριο είναι ένας εύχρηστος οδηγός για να έρθουν σε επαφή με απλά και προσιτά εργαλεία και να πειραματιστούν. Για τους εκπαιδευτικούς, ο κύκλος μαθημάτων μπορεί να αξιοποιηθεί εξ ολοκλήρου διαδικτυακά σε περιπτώσεις που είναι δύσκολη η δια ζώσης διδασκαλία ή και ως υβριδικό εργαλείο συμπληρωματικά με τα βιωματικά εργαστήρια. Το έργο που θα παραχθεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων σε ατομικό επίπεδο θα παραμείνει στην πλατφόρμα και θα είναι διαθέσιμο ως εκπαιδευτικό υλικό για παρουσίαση σε επόμενους κύκλους σεμιναρίων του Καρπού.

ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗ ΒΑΛΙΤΣΑ